Skip to content
  • כניסת חברים
  • הרשמה
mashab
  • דף הבית
  • אודות
    • על האתר
    • דבר יו"ר האיגוד
    • תקנון האיגוד
    • פרוטוקולים
    • חברי הנהלה
  • חברים
    • אינדקס חברים
    • ועדות האיגוד
    • חברי הנהלה
    • מינויים חדשים
  • כתבות
  • פורום
  • מרכז מידע
  • דרושים
  • גלריות
  • קישורים
  • צור קשר
mashab

חדשות

  • יחידות משאבי אנוש ושכר ברשויות מקומיות – איחוד או הפרדה? להמשך קריאה >>
    5 מאי, 2021
  • החלטת ביה"ד הארצי לעבודה בעניין תשלום כוננות למנהלי מח' לחינוך להמשך קריאה >>
    16 דצמבר, 2020
  • הנחיות בדבר צבירת ימי חופשה וקצובת הבראה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה להמשך קריאה >>
    7 דצמבר, 2020
  • הענקת דרגות אישיות לעובדים בחוזה שכר דירוגי להמשך קריאה >>
    16 נובמבר, 2020
  • ניצול ימי מחלה של "מנהלי מח' לחינוך במקרה של פסילה מטעמי נכות- ספטמבר 2020 להמשך קריאה >>
    6 ספטמבר, 2020

 

baner-Harel2018

דחיית גיל הפרישה מ-67 ,האם היא משרתת את הרשות המקומית ואת העובד? כן…… בתנאי…….

7 יוני, 2018 | הכותב: יעקב אגמון
  • שתף ברשת
  • שלח לחבר
  • הדפס עמוד

דעתו של יעקב אגמון:

בשנים האחרונות מתנהל ויכוח ער בציבור בעניין גיל הפרישה הרצוי לעובדים ובעיקר לעובדות. הויכוח נובע מעליית תוחלת החיים של האזרחים, מבריאותם המשתפרת של העובדים, מצרכי המשק, מנושאים של שיויון מגדרי ומיכולתן של הקרנות המבטחות לשאת בעול תקופה ארוכה. ישראל  שהיא אחת מהמדינות המצטיינות בתוחלת חיים גבוהה. גיל התמותה הממוצע בישראל של נשים הינו 84 ואילו גיל  התמותה הממוצע של גברים הינו 79. עפ"י נתון זה אישה שיצאה לגימלה בגיל 62 והאריכה ימיה עד גיל 84 , בהנחה שעבדה מגיל 25 ברצף, הרי שהיא תהנה מבטוח פנסיה באופן ממוצע ב-37% מחייה הבוגרים. נתון שאין לו אח ורע.
משרד הפנים, משיקולים שונים, פרסם בשנים האחרונות  חוזרים בהם העביר לרשות המקומית את הסמכות להחליט על הפרישה של כל עובד המבקש להאריך את העסקתו מעבר לגיל 67 החוזר בעצם לא מסביר מדוע ננקט צעד זה שהרי החוק בנושא זה הוא ברור ועל אף פסיקת בית הדין הארצי לעבודה המאפשרת לעובדים לבקש הארכת העסקה בעצם הרבה לא השתנה. חלק נכבד מן הרשויות קיבל הנחיות אלו בשמחה, אך רשויות רבות מתחו בקורת על ההחלטה משום שלא הוגדרו לשינוי מטרות ובעיקר לפתע עבר הנטל לרשות אשר אינה עומדת בלחצים ובפניות הרבות של עובדים.
הקריטריון היחידי שצויין בחוזרים היה מצב בריאותו של העובד. כהמלצה לא של רופא תעסוקתי אלא רופא משפחה והמלצת ממונה.
במצב שנוצר לא נמצאים כמעט עובדים שאינם עוברים תנאי סף אלה ובעיקר קלה דרכם בתקופות רגישות כמו לפני בחירות או שהם נחשבים "מקורבים למלכות". לאחרונה, וכתוצאה מכך אנו נתקלים בתגובות רבות של חוסר אמון במערכת בנושא זה כנגד הרשויות המקומיות באין יד ממשלתית מכוונת מתקשות הרשויות  להחליט כיצד להתמודד עם התופעה של ריבוי פניות, ביניהן כאלו שאין להן כל הצדקה.

כאשר באים לדון בשאלה, איפוא, כיצד לנהוג, על ראש הרשות והמועצה חובה לקבוע מדיניות מקומית שתשען על האינטרסים החיוניים האמיתיים של הרשות ושל העובדים, תוך קביעת סדרי  עדיפויות רלבנטיים. בחינה עקרונית של הארכת גיל הפרישה מציגה את היתרונות של כל אופציה כדלקמן:

היתרונות בהארכה

  • התמחות. ישנם עובדים שאין להם תחליף.
  • זכרון ארגוני.
  • חסכון כספי במקרה של פנסיה תקציבית.
  • סיוע לעובדים הזקוקים לכך.
  • מתן פרס ועידוד למצטיינים.
  • סיוע לעובדים הזקוקים לתוספת הכנסה.

יתרונות באי הארכת גיל הפרישה

  • הכנסת צעירים "ועירוי" דם.
  • אפשרות קלה יותר לשיפורים טכנולוגיים.
  • אפשרויות חדשות לשינויים ושיפור שירות.
  • שיפור שיעורי תעסוקה בקהילה.
  • שיויוניות בפרישה.
  • יכולת התמודדות עם "לחצים"

הנה כי כן ,בכל מקרה, ישנם יתרונות וחסרונות לכל שיטה ואם נתעלם במאמר זה מההשלכות ומהנושאים הלאומיים הרי שראוי שכל קהילה וכל רשות תבחר לעצמה את הדרך .הראויה  והמתאימה. במציאות הנוכחית לא מתקיים כל דיון מעשי ברשויות בנושא זה ונראה כי הנהלות הרשויות נגררות אחר הפניות ולמעשה אינם מפקים את תועלת מהמצב. עובדה זו נכונה גם לעובדים אשר חלקם נענה לפניה חלקם מסורב  ולמרבה הצער נקלעים העובדים לתחושות שונות, כפי שציינו כגון קיפוח, חוסר אמון ועוד.
כאמור, איפוא,  כל רשות  שתגבש לעצמה כללים העונים על צרכיה מוצע , איפוא, שכל רשות על מנת לקבוע מדיניות תקבע לעצמה קוי מדיניות כגון, צרכים מקצועיים חיוניים שחסרים ברשות, מדיניות כלפי נזקקים , (ולהגדיר מהם נזקקים) , תקציב יעודי אפשרי, מספר משרות חסר וכו'. הרשות תאמץ, כמובן את כללי הסף לקבע משרד הפנים ותיידע את העובדים ואת וועדי העובדים . כללים אלא יוצעו לכל עובד המגיע לשנה לפני הפרישה לפני חברי הועדה   יעמדו  הכללים המחייבים הבאים:

  1. עמידת העובד בתנאי הסף שקבע משרד הפנים (מצב בריאות , רצוי מרופא תעסוקתי, המלצת ממונים).
  2. רשימת המקצועות שנקבעו כחיוניים. למשל עובד המשמש כמורה למתמטיקה המכין לבגרות, עובד
    המשמש כפסיכולוג, עובד המשמש כצנר ותק, מומחה בנושא בטיחות במתקנים ועוד. כל שנה תעודכן רשימה זו.
  3. התקציב שהוקצה למשרה זו. מהו מספר העובדים הכולל.

חשוב שקריטריונים אלו יהיו ידועים מראש ושקופים והם יסייעו מאוד למערכת מחד ולעובדים ובכך להגברת האמון והשיויוניות בקרב העובדים והציבור.

 

 

תגיות קשורות
  • הסכמי עבודה
  • יחסי עבודה
  • פרישה
  • שכר

Post navigation

הקודם
הבא

הרשמו לקבלת עדכונים מהאתר:

לוח ארועים

להגדלה לחץ כאן
leonidp ידידיי

הננו שמחים להשיק את האתר החדש של איגוד מנהלי משאבי אנוש ברשויות המקומיות.

כפי שהבטחנו, ההנהלה החדשה בראשותי, תפעל נמרצות במספר תחומים אשר יקדמו את מעמדו של מנהל משאבי אנוש, ירחיבו את תחומי פעולתו ויקדמו את הנושאים הדרושים להנגשה כדי שיהיו בידיו עיקרי המידע הדרוש לביצוע תפקידיו ואחריותו.

בשנים האחרונות נדרשים מנהלי משאבי האנוש ואנשי צוותם לידע מקצועי רב ומורכב על מנת להעניק לעובדים את השכר הראוי, למנוע חריגות שכר ופגיעה מתמשכת בתקציב העירייה.

אנו חשים שהאחריות עלינו לנושאים אלו גוברת מבלי שניתנים לנו די כלים להתמודד עמם ועם הגופים הרבים איתם אנו בקשר . רק חיזוק מעמדנו ויכולתנו, יבטיחו מתן שירות הולם ומקצועי.

קרא עוד >>

תגיות

איגודבחירותבכיריםהאיגודהדרכההסכםהסכם עבודההסכם שכרהסכמי עבודההסכמי שכרהסכמיםהשתלמויותהשתלמותוטרינריםחוזים אישייםחרוםחריגות שכריחסי עבודהכוננותכנסכנס שנתימוריםמחמח"רמציליםמשמעתמשפטנוהלסייעותסכסוךספורטעובדי מדינהעוסיםעמותותערים איתנותפנסיהפרישהקורונהקליטהרווחהשביתהשכרשכר עידודתאגיד עירוניתמריצים
  • הדפס
  • שלח לחבר
  • שתף ברשת

בחר/י רשת חברתית לשיתוף:

 

שלח את העמוד להדפסה:



הדפסה

אודות

  • על האתר
  • דבר יו"ר האיגוד
  • תקנון האיגוד
  • פרוטוקולים

חברי האיגוד

  • אינדקס חברים
  • חברי הנהלה
  • מינויים חדשים

וועדות האיגוד

  • ועדות האיגוד

תוכן

  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • מרכז מידע
  • פורום

קישורים חיוניים

  • קישורים
  • צור קשר
  • תקנון האתר
  • הצהרת פרטיות
Developed by : OMTech