Skip to content
  • כניסת חברים
  • הרשמה
mashab
  • דף הבית
  • אודות
    • על האתר
    • דבר יו"ר האיגוד
    • תקנון האיגוד
    • פרוטוקולים
    • חברי הנהלה
  • חברים
    • אינדקס חברים
    • ועדות האיגוד
    • חברי הנהלה
    • מינויים חדשים
  • כתבות
  • פורום
  • מרכז מידע
  • דרושים
  • גלריות
  • קישורים
  • צור קשר
mashab

חדשות

  • יחידות משאבי אנוש ושכר ברשויות מקומיות – איחוד או הפרדה? להמשך קריאה >>
    5 מאי, 2021
  • החלטת ביה"ד הארצי לעבודה בעניין תשלום כוננות למנהלי מח' לחינוך להמשך קריאה >>
    16 דצמבר, 2020
  • הנחיות בדבר צבירת ימי חופשה וקצובת הבראה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה להמשך קריאה >>
    7 דצמבר, 2020
  • הענקת דרגות אישיות לעובדים בחוזה שכר דירוגי להמשך קריאה >>
    16 נובמבר, 2020
  • ניצול ימי מחלה של "מנהלי מח' לחינוך במקרה של פסילה מטעמי נכות- ספטמבר 2020 להמשך קריאה >>
    6 ספטמבר, 2020

 

baner-Harel2018

יחידות משאבי אנוש ושכר ברשויות מקומיות – איחוד או הפרדה?

5 מאי, 2021 | הכותב: מנהלת האתר
  • שתף ברשת
  • שלח לחבר
  • הדפס עמוד

ברשויות מקומיות רבות קיימת התלבטות האם לאחד את יחידת השכר עם יחידת משאבי אנוש או לבצע הפרדה מלאה ביניהן בתחומי האחריות והסמכות. הרבה פעמים אני נשאלת מי אחראי על טיפול בסוגיות שונות , משאבי אנוש או שכר.
במסגרת תפקידי ניהול משאבי אנוש ושכר שביצעתי הן בחברות ממשלתיות והן ברשויות מקומיות, ניהלתי יחידות שעברו איחוד וגם יחידות שהייתה ביניהן  הפרדה מלאה. גם במסגרת הייעוץ לרשויות מקומיות, אני נשאלת לעיתים קרובות ע"י מנכ"לים מה הכי נכון לארגון, הפרדה או איחוד. ראשית, עלי לומר שאין כאן נכון ולא נכון.
כל ארגון והמבנה הארגוני שלו, זרימת העבודה בין היחידות השונות, רמת החיכוך אם קיימת בין שתי היחידות ורמת השירות שהעובד מקבל מהיחידות. נקודה נוספת שמטרידה מנכ"לים היא מי רואה את התמונה הכוללת של שכר ומשאבי אנוש גם יחד על מנת לנתח ולעקוב אחר תקינת כ"א אל מול מצבת כ"א ועלויות שכר – סמנכ"ל/מנהל אגף משאבי אנוש ושכר במידה ושתי היחידות כפופות לו או המנכ"ל במידה ויחידת השכר מופרדת ממשאבי אנוש וכפופה לגזבר.
אנסה להאיר מעט את תחומי האחריות והסמכות של כל יחידה וכפועל יוצא מכך היתרונות והחסרונות של כל בחירה – איחוד או הפרדה.
עפ"י הגדרות התפקידים המופיעות בקובץ תיאורי התפקיד של משרד הפנים:
חשב שכר מרכז את נושא תשלום השכר לעובדים ברשות המקומית הכולל תשלומי שכר לעובדים, הפקת משכורת, הנחיות בנושאי הסכמי השכר ועוד.
רכז משאבי אנוש מטפל במשימות הנגזרות מתהליכי ניהול המשאב האנושי ברשות הכולל מיון וגיוס עובדים, קליטת עובדים חדשים, טיפול בנושאי משמעת, מעקב אחר תקינת הארגון, ריכוז פעולות הדרכה ורווחה לעובדי הארגון וטיפול בסיום העסקת עובד.
על פניו שני עולמות תוכן שונים שגם דרישות הסף לתפקידים שונות. בעוד שחשב שכר צריך להיות בעל תעודת חשב שכר, רכז משאבי אנוש מספיק שתהיה לו הבנה וניסיון בעולם משאבי אנוש. במירב הרשויות קיימת הפרדה בין היחידות וקיים סנכרון בין שתי היחידות. לכל יחידה ישנן המטלות הנגזרות מתפקידן. אך במקרים רבים קיימות נקודות חיכוך רבות בין שתי היחידות, מתחים  לגבי הסמכויות של כל יחידה  וטענות  לאי איזון ברמת העומס, האחריות והתפקוד ביניהן.

מעט על החסרונות והיתרונות של איחוד או הפרדה-
כשיש הפרדה בין היחידות:
תנאי העסקה ושכר לעובד חדש – יחידת השכר מקבלת את נתוני העובד ממשאבי אנוש ומכינה את תנאי השכר, אך לפעמים המידע בדרך נשמט או לא מועבר היטב ואז צצות טעויות בשכר העובד.
בירור תנאי העסקה ושכר של עובד – עובד שרוצה לברר את תנאי העסקתו, לא תמיד ברור לו למי הוא צריך לפנות: לשכר או למשאבי אנוש, ואז הוא פונה לשני הגורמים וזה יוצר סרבול במתן השירות לעובד.
סיום העסקת עובד– לפעמים גמר החשבון לעובד שגוי  עקב אי קבלת מלוא המידע ממשאבי אנוש. כשהמידע מסונכרן ושני הגורמים יושבים יחד אז אין בעיה אך כשאין שיתוף פעולה בין הגורמים, עשויות להיווצר טעויות.
כשיש איחוד בין היחידות:
הכשרה– רכז משאבי אנוש חייב להיות גם חשב שכר. זהו תחום הדורש מקצועיות רבה ולא תמיד ניתן למצוא בעלי מקצוע הבקיאים בשני התחומים גם יחד.
טיפול מרוכז בעובד– הרכז מטפל בעובד גם בתנאי העסקתו וגם בתנאי שכרו. העובד מקבל שרות מגורם אחד בלבד ומקבל ממנו את כל המידע הנדרש. מידע אינו נופל בין הכיסאות עקב פיצול בין שכר ומשאבי אנוש.
בקיאות והתעדכנות תמידית – הרכז צריך להיות בקיא  בתחומי השכר ומשאבי אנוש ולהתעדכן כל הזמן בהסכמים קיבוציים חדשים, חוזרי הממונה על השכר ועוד.

כמי שמלווה רשויות בתהליכי ייעוץ בתחומי משאבי אנוש, כולל  בנושא איחוד או הפרדה בין יחידות משאבי אנוש ויחידת השכר, עליי לציין שזהו תהליך מורכב וטעון עד לקבלת ההחלטה ויישומה בשטח. זהו תהליך שהטמעתו מלווה בפירוק מתחים, הגדרה מחדש והכשרה בהתאם. 

 

מאמר דעה נכתב על ידי תמי כהן, מומחית בתחום משאבי אנוש ברשויות המקומיות ובחברות ממשלתיות.
www.tami-cohen.com
tamicho1234@gmail.com

 

 

תגיות קשורות
  • שכר

Post navigation

הקודם

הרשמו לקבלת עדכונים מהאתר:

לוח ארועים

להגדלה לחץ כאן
leonidp ידידיי

הננו שמחים להשיק את האתר החדש של איגוד מנהלי משאבי אנוש ברשויות המקומיות.

כפי שהבטחנו, ההנהלה החדשה בראשותי, תפעל נמרצות במספר תחומים אשר יקדמו את מעמדו של מנהל משאבי אנוש, ירחיבו את תחומי פעולתו ויקדמו את הנושאים הדרושים להנגשה כדי שיהיו בידיו עיקרי המידע הדרוש לביצוע תפקידיו ואחריותו.

בשנים האחרונות נדרשים מנהלי משאבי האנוש ואנשי צוותם לידע מקצועי רב ומורכב על מנת להעניק לעובדים את השכר הראוי, למנוע חריגות שכר ופגיעה מתמשכת בתקציב העירייה.

אנו חשים שהאחריות עלינו לנושאים אלו גוברת מבלי שניתנים לנו די כלים להתמודד עמם ועם הגופים הרבים איתם אנו בקשר . רק חיזוק מעמדנו ויכולתנו, יבטיחו מתן שירות הולם ומקצועי.

קרא עוד >>

תגיות

איגודבחירותבכיריםהאיגודהדרכההסכםהסכם עבודההסכם שכרהסכמי עבודההסכמי שכרהסכמיםהשתלמויותהשתלמותוטרינריםחוזים אישייםחרוםחריגות שכריחסי עבודהכוננותכנסכנס שנתימוריםמחמח"רמציליםמשמעתמשפטנוהלסייעותסכסוךספורטעובדי מדינהעוסיםעמותותערים איתנותפנסיהפרישהקורונהקליטהרווחהשביתהשכרשכר עידודתאגיד עירוניתמריצים
  • הדפס
  • שלח לחבר
  • שתף ברשת

בחר/י רשת חברתית לשיתוף:

 

שלח את העמוד להדפסה:



הדפסה

אודות

  • על האתר
  • דבר יו"ר האיגוד
  • תקנון האיגוד
  • פרוטוקולים

חברי האיגוד

  • אינדקס חברים
  • חברי הנהלה
  • מינויים חדשים

וועדות האיגוד

  • ועדות האיגוד

תוכן

  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • מרכז מידע
  • פורום

קישורים חיוניים

  • קישורים
  • צור קשר
  • תקנון האתר
  • הצהרת פרטיות
Developed by : OMTech